|
Soldaten och kyrkan i 1800-talets Torsåker.
Av William
Eriksson, ur Bocken 1964 |
Torsåkers kyrka på 1830-talet |
Den gamla välkända
och ofta citerade ramsan: ”Först brugummen å bruen, så prästefar och
fruen, å så soldaten, ta för sej av maten, å sen menige man så långt
det räcka kan”, hade på sin tid god klang även i våra bygder bland
soldaterna (Johan Asp, Barkhyttan). Men så högt på den sociala
rangskalan som här antydes, stod säkert soldaten endast i undantagsfall,
t. ex. vid bröllop inom den egna roten eller då han ägde befälsgrad.
Rotesoldaten i vanliga fall var fattig men hederlig och med bästa rykte,
och vid stadgad ålder åtnjöt han både respekt och anseende i bygden,
men distansen till prästerskapet var av allt att döma större än vad
visan vill göra gällande. Men visst var det glans och värdighet också
över soldaterna då de om söndagarna i full parad tågade in i sin
kyrka. Förmodligen gjorde prästen många gånger en slät figur vid jämförelsen
därvidlag.
|
Soldatens
hustru, som sällan får sitt erkännande i sammanhanget, hade gjort sig
mycken möda med att få sin mans uniform i ett värdigt skick till
kyrkparaden. Hon hade lagat den där så behövdes, borstat och sett till
att knapparna i den blå rocken satt fast och var skinande blanka liksom
brickan i den käcka mössan, då söndagen kom. Inte ville hon väl utsätta
sin soldat för skammen att få en dundrande skarp tillrättavisning av
korpralen, som inte brukade skräda orden om han upptäckte några brister
vid uppställningen. Skammen skulle varit hennes, tyckte hon, där hon nu
gick vid mannens sida fram till kyrkan.
På kyrkvallen skildes de
båda. Soldaterna samlades uppe på skolgården vid Solberga skola en
halvtimme före kyrkdags, inspekterades och ordnades av befälhavaren som
oftast var korpralen. I instruktionen sades att uniformen skulle vara
snygg och hållas i aktning och ej slitas i vardagsbruk. Och uppträdandet
skulle vara ”högfärdigt och stolt”.
|
Den gamle torsåkersringaren
A. G. Solborg (1842-1933) berättade därom att när kyrkomenigheten
samlades var det alltid en sak som måste ses före inträdet i kyrkan -
soldaterna - vilka han betecknade som socknens hedersmän och som här
framträdde i parad. Punktligt hördes kommandoorden i samma ögonblick
som klockorna började sammanringningen och de taktfasta stegen gav eko över
skolgården där truppen - 40 upp till 50 man - anförda av sin korpral tågade
fram, korsade landsvägen, marscherade in genom kyrkgrinden och över
kyrkogården fram till västra porten, andäktigt beskådade av
sockenborna som i täta skaror kantade deras väg. I prydliga uniformer
med axelremmar och bälten av vitt läder - till sommarmunderingen även
vita byxor - och med bajonetten vid bältet bildade soldaterna ett lysande
inslag i folklivet på den dåtida kyrkvallen. Och i all sin ståt och
samlade kraft gjorde de även ett djupt intryck särskilt på de unga och
i synnerhet på de unga pojkarna av vilka många drömde om att bli
soldater.
I kyrkans portvalv upplöstes
formationen och soldaterna gick upp och tog plats på läktarens högra
sida. I ”Bänkindelning uti Thorsåkers kyrka” utfärdad 1861 säges nämligen
att på läktaren är de främre bänkarna på manssidan bestämda för
socknens ordinarie soldater. På samma sätt är ”de främre bänkarna på
qvinnosidan” häruppe förbehållna deras hustrur. Avskedade soldater
och ”gamla gerningsmän” har däremot sin egen avdelning till höger
framme i kyrkans kor och den platsen var ej mindre hedersam.
Efter gudstjänstens slut
ställde soldaterna ånyo upp utanför västra porten, marscherade genom
menighetens aktningsfullt öppnade led upp till skolhuset där avdelningen
upplöstes. ”Detta” - brukade den gamle ringaren sluta sin skildring -
”var minnet av Torsåkers rotesoldater, som alltid utmärkte sig för
ett värdigt uppträdande och i gengäld åtnjöt gott anseende och
respekt från allmogens sida”.
|
Kyrkparaderna
upphörde på 1880-talet. I saknad av dem tycktes det många, att
kyrkvallens folkliv med ens blivit fattigt och färglöst och att
menighetens skaror glesnade. Soldatens skyldighet att närvarra vid gudstjänsterna
kvarstod dock formellt intill 1800-talets slut.
Om prästen distanserades
av soldaten under söndagens framträdande vid kyrkogången så ägde han
makt och myndighet att ta igen skadan då vardagen kom. Då kunde han visa
vem som var herre och vem som var dräng, som det framgår av ett dokument
från år 1844. Det är avfattat av C. R. Stjernsten, kyrkoherde i Torsåker
1842-1851, och grundat på en helt ny kunglig förordning, som kyrkoherden
visste att snabbt dra nytta av. Kungörelsen, uppläst i Torsåkers kyrka
av komminister N. P. Söderberg den 28 juli 1844, lyder i ordagrann återgivning:
|
I anledning
af den rättighet till dagsverken under bergning och skördetid hvilken
Kongl. Majts. nådiga förordning af år 1842 tillägger Församlingarnas
Pastorer och hvilka dagsverken utan undantag böra utgöras af de inom
hvarje församling boende Soldater, får jag härmed till sådana
dagsverkens utgörande kalla följande Soldater på nedan bestämda dagar,
på hvilka de skola vara försedda med egen kost nämligen:
Till slog-dagsverken
vid Särsta-Rödjningen af Stomhemmanet,
Måndagen den 5
Augusti, Soldaterna Jan God, Erik Tackt, och Olof Rehn, i Wij, samt Erik
Skog och Carl-Gustaf Neuman vid Vibyhyttan.
Tisdagen den 6 Augusti,
Soldaterna Lars Eltström och Anders Snygg i Eltebo, Erik Frost och Olof
Stark i Hoo, samt Anders Ljung i Särsta.
Onsdagen den 7 Augusti,
Soldaterna Jonas Roth och Isak Vennberg i Särsta, Pehr Sohlén och Lars
Blomberg i Sohlberga samt Corporalen Lars Strid i Fors.
Thorsdagen den 8
Augusti, Soldaterna Carl Gustaf Aminoff, Hans Lif, Erik Ström och Olof
Borg i Fors, samt Erik Borg i Stillbo.
Fredagen den 9 Augusti,
Soldaterna Anders Eld, Anders Berg och Erik Snygg i Österhästbo, Anders
Norberg i Skommarhyttan samt Jan Erik Borgman och Per Lang i Bagghyttan.
Lördagen den 10
Augusti, Soldat vid Fernebo C:i Olof Rehn i Åsmundshyttan, Soldaterna
Erik Sundlöf och Jan Ord i Vester Hästbo, Anders Schåltz i Nyhyttan
samt Lars Ek och Erik Ädel i Vall.
Och anmodas ofvannämnda
Soldater att, aftonen före den dag de kallade äro, hos mitt arbetsfolk i
Särsta sig infinna.
|
|
Thorsåker
den 28 Juli 1844
C. R. Stjernsten. |
|
Uppläst
28/7 44.
Söderberg
|
Stjernsten, som
i ärkestiftets herdabrev karaktäriserades ”goddagspilt” gjorde sig förmodligen
icke populär bland soldaterna genom detta snåla utnyttjande av deras påkomna
dagsverksskyldighet. Men redan året förut hade han gett sina församlingsbor
ett kännbart nyp. På den synnerligen överrumplade sockenstämman 5 nov.
1843, genomdrev han en vidlyftig ordningsstadga där förbud krävdes mot
den i socknen högeligen populära tillställningen som allmänt kallades
”Beväringsdansen” och som dittills varje år hållits vid den manliga
ungdomens återkomst från ”Lägret” dvs. från Moheds lägerplats.
Men inte nog härmed.
Ordningsstadgan föreskrev därjämte ”att alla danser förbjudas
ungdomen, med undantag af trenne (3) årligen, hvilka dock hållas af
hvarje bys ungdom för sig, så att inga vandringar af den ena byns ungdom
får - vid vite af 2 R:dr B:co - företagas för att besöka någon annan
bys dans”. Det var hårda bud den nye prästen här till sedlig fostran
föreskrev sin tids ungdom, och sockenstämman lämnade endast motvilligt
sitt bifall till de nya påfunden, som också snart visade sig omöjliga
att upprätthålla.
|
"Ljungsmor"
vid den gamla soldatstugan i Särsta, Torsåker. Foto 1900. |
Det var några
drag i förhållandet soldat - kyrka för hundra år sedan. Går vi
tillbaka i tiden ytterligare 150 år, så hamnar vi mitt uppe i den stora
ofreden och bilden är en annan. ”Soldaterna vid sin afresa gifwit
…” är en vanlig rubrik i kyrkans inkomstkonto under denna tid. Torsåkers
första bidrag till Kung Karls krig - 8 soldater - tågade ut den 23 maj
1700. Sedan följde täta utskrivningar. Ibland ser man bara tre eller
fyra soldater som ger kyrkan några ören då de gör sällskap bort mot
okända öden, men oftast är det många fler. Den 19 aug. 1710 gick en
15-mannagrupp ut och i juli 1714 följde ej mindre än 22 nyutskrivna torsåkerssoldater
i kamraternas spår. Alla gav de en skärv till hemkyrkan för sin välfärd,
men det hjälpte dem föga. Det var ytterst få som återkom. Bakom kyrkböckernas
uppgifter om de många soldatänkorna i 1700-talets torsåkersbyar döljer
sig förmodligen lika många tragedier. De karoliner vilkas hem låg vid
Hoåns stränder mötte sitt öde i Polens skogar och på de ryska stäpperna.
Deras namn lever alltjämt på kyrkböckernas blad men själva kom de
aldrig igen.
|
Krigets växlingar,
karolinernas segrar och nederlag, återspeglas i kyrkans räkenskaper. Så
här t. ex. inregistreras en seger på plussidan den 20 nov. 1702: ”Uppå
Sweriges Allmänna Tacksägelsedag öfwer den Härliga Seger hwarmed Gud förleden
den 19 juli hwälsignade Hans Kongl. M. wid Plitschow i Lilla Påhlen, har
fallit i Håfwarna 2:16”. Då krigslyckan vändes i nederlag spåras
också detta i de kyrkliga sammanhangen. Under åren efter Poltava återkommer
några gånger en uppgift om ”Håf-Penningar” upptagna ”för wåra
fattiga krigsfångar i Ryssland”.
Även templets klockor
kunde ha budskap som var av speciellt intresse för soldaten. De fyllde nämligen
intill sen tid ett profant ändamål vid sidan om sitt kyrkliga; kom med
budskap inte bara om frid, utan också, när det var av nöden, om krig
och uppbåd. De klämtade vid eldsvåda och ringde i timtal vid
krigsutbrott, signalerade fara och gav bud om
mobilisering. Ännu fram i vår egen tid har vi hört kyrkklockorna som
krigiska larmapparater ringa in de båda världskrigen. För ofredens
soldater var den klangen välbekant - för oss lät den främmande och
vederstygglig. Såväl den 2 augusti 1914 som den 2 september 1939, då vi
upplevde detta, föreföll oss dessutom ett arrangemang med
mobiliseringsorder i denna form föråldrat och meningslöst. Modernt
underrättelseväsen hade då för länge sedan gjort detta slags kyrklig
vakthållning överflödig. Kyrkklockornas röst lämpar sig väl också
helt visst bättre för fridens än för krigets budskap.
|
|
|
|