Högbo kyrkogård
av Elof Larsson (1905-1981)
|
År 1622 då Högbo blev capellförsamling
med eget capell i Västanbyn kunde Högbo-borna klara av det mesta av sina
prästerliga mellan havanden, då prästen kom till capellet var tredje
söndag.
Än bättre blev det år 1777, då
capellet flyttades till Bruket och Överbyn, då fast präst anställdes.
Det stora problemet kvarstod dock,
forslandet av de döda och begravningen på Ovansjö kyrkogård.
Visserligen fanns landsväg över Tuna och Backberg, men tidvis höst och
vår var det nästan väglöst. Det berättas, att då väglaget var
sämst, fick kistan klövjas mellan två hästar. Det var nog inga långa
liktåg, som följde en avliden, om det var dåligt väder och väglag.
Man och man emellan talades det om att även få begravningsplats vid
capellet. På en stämma den 19 juni 1814 togs ämnet upp.
" Androg Pastor hurusom några av
capellaget yttrat sin åstundan att vid capellet få inrätta en
begravningsplats, vartill ett tjänligt ställe skall finnas, i anledning
härav Han nu ville göra sig underrättad om samteliga Capellboerne
önskade få ega samma förmån samt vore hugade att å Högvederbörlig
ort därom ansökan göra."
På föremälde anmälan och
framställning svarade väl samteliga närvarande, att de gärna önskade
en begravningsplats på stället, varigenom de sluppe att färdas med sina
lik till Ovansjö kyrka, en väg på 6-8-9 fjerdingsväg. Men då den
erinran gjordes, att ehuru begravning kommer att ske därstädes, skulle
de ändock för sina döda betala den vanliga avgiften till Moderskyrkan,
en rättighet, som vid föreningen i Ovansjö sockenstuga om Capellets
förflyttning till Västanbyn, så kraftigt förebehölts och av
Capellaget utlovades och försäkrades. Så tvekade Capellaget att vidare
begära den ofta nämnda begravningsplatsen såsom medförande en ny
utgift bland de många dryga, som de för sin bekvämlighets skull till
gudstjänsten förrättade redan måste vidkännas.
Ock när det yttrande hördes av
Bruksägaren, att det vore osäkert, om en predikant beständigt skulle
här vidare underhållas, då protesterade också Pastor mot inrättande
av kyrkogård och begravningsplats på stället, som i händelse av proste
vicante härstädes, skulle för Ovansjö-prästerna åstadkomma största
besvär och olägenhet.
Underskrivet
av
Anders
Hedman
Prost
och Kyrkoherde
J.
Nylander capellpredikant
Justerat
av
Anders
Andersson Eric
Forsman Anders Olsson
Öfra
byn
Östanbyn
Västanbyn (Jansas)
|
Efter ytterligare 10 års begravningar i
Ovansjö och besvär vid likfärderna kom dock den dag, då det blev
beslut på att ärendet skulle föras vidare.
Del av protokoll ang. anläggande av
kyrkogård av den 6 febr. 1824:
Efter 14 dagar förut skedd pålysning
inträdde hemmansägarene och utanvids- folket idag efter slutad
gudstjänst i sacristian för att efter fleras begäran, dels höras om de
skulle vara hugade att å Högvederbörlig ort ansökning göra om en
begravningsplats anläggande vid Capellet --------------------.
Sedan församlingen inträdt uti
sacristian och undertecknad efter anmodan underrättat de
tillstädesvarande om ändamålet för deras sammankallande, skreds till
första målets avgörande. Då undertecknad förut förklarat, det man i
händelse av bifall till begravningsplats anläggande, likaväl
ovägerligen vore förpliktade att hädanefter som hittills till Ovansjö
kyrka och Pastor alla de vanliga utgifter som författning överens
kommuner stadga; emedan icke avsigten vore att från dem undandraga, utan
endast skaffa de torftigaste i församlingen en lättnad både i kostnader
och bekymmer, som äro en följd av ----------- begrafning framme vid
sockenkyrkan, medan de oftast äro i förlägenhet vid anskaffandet av
hästar vid sina likfärder och måhända ävenlika ofta i förlägenhet
om penningar, till bestridandet av denna skjuts, yttrade några får
hemmansegare från Östan- och Västanbyarne, att de icke vore hugade att
bifalla det föredragna målet, emedan de ansågo att kostnaderna bliva
desamma om liken begrovs i Ovansjö eller här.
De övriga byamännen i Östan- och
Västanbyn samt allesammans i Överbyn yrkade däremot att målet måtte
äga fram emedan det vore ganska lätt att inse att det för dem skulle
bliva ganska lindrigt och bekvämt att få begrava sina avlidna vid
Capellet, till vilket de mest avlägsna icke hade längre än 3/4 mils
väg, än att de färdas 5, 6 ja 7 fjärdingsväg till Ovansjö kyrka,
från vilket de ofta Höst och Vår, då vägarna ofta äro högst klena,
ickekomma fram förrän kl. 4 - 5 ja 6 på efter- middagen, varvid icke
endast dragarna utan även de färdande själva ganska ofta fara illa. Och
då man vanligtvis under dessa årstider här måste uppstå kl. 1/2 3
till 3 fm. för att färdas till begravningsstället i Ovansjö och
stundom över 10 á 12 timmar åtgår till fram och återfärden, och till
Capellet på det högsta blott en timme vara av nöden, så trodde dessa
byamän detta sedan vara rigtig fördel.
Utanvidsfolket i alla byarna samt
Bruksfolket och torparna uti Säveränge anhöllo lofligt det man med
allvar ville fortskynda med det föredragna målets översändande, så
att all onödig tidsutdrägt måtte åsidosättas. Skulle återigen den
händelsen inträffa, att icke ständig capellpredikant här komme att
finnas, så trodde de, att man här i likhet med vad som i andra
Capellförsamlingar skall ske, kunde nedsätta liken uti gravarna till den
söndag infaller, då socknens prästerskap här måste tjänstgöra. I
anledning härav beslöts att å Vederbörlige ort som förslagets
gällande anhållan göra.
År
och dag som ovan
In
fidem
Gustaf
Hoberger
Cap.
pred.
Den
6 febr. 1824
uppläst
och justerat
Gust.
Hoberger
Jon
Olsson Erik F.
Forsman Eric Tång
nr
6 i Överbyn i Västanbyn
i Säveränge
|
Det blev så småningom en kyrkogård vid
Högbo Capell, som invigdes 1838 i storlek 110 alnar lång och 45 alnar
bred, c:a 65 x 27 lm., norr om kyrkan. Karta saknas.
Marken där såväl kyrkan, kyrkogården,
skolan och prästgården ligger samt söder om prästgården till
nuvarande Överbyvägen 24 (gården Pellas ägare Arvid Eliasson) samt
norr om kyrkan Tallheden och Sandbacksåkern, tillhörde vid denna tid,
17-1800-talen och fram till 1870, då "laga skiftet"
genomfördes för Överbyn, hemmanet nr 1 "Eliases". Efter 1870
blev det s.k. allmänning mellan prästgården och Överbyvägen 24.
Tallheden och Sandbacksåkern hade då redan tidigare förvärvats av
Högbo bruk.
Vid ännu äldre tid var platserna omkring
Prästgårds- och Boströmsgatorna samt Jutbacksvägen exercisplats för
Ovansjö Compagni.
Efter några årtionden började
kyrkogården bli fullbelagd och en stämma av den 25 maj 1876 utsåg en
kommitté att avgiva förslag till utvidgning av densamma.
Redan den 9 juni samma år överlämnade
de sitt förslag och samtidigt gåvobrev från Brukspatron Aug. Lundeberg,
ägare av Högbo Bruk men bosatt i Forsbacka, om mark för utvidgning,
vilket Capellaget tacksamt mottog.
År 1908 började marken omkring själva
kyrkan planeras, nuvarande Jutbacks- vägen gick då mellan kyrkan och
gamla kyrkogården, direkt på vägen till bruket, men flyttades till sin
nuvarande plats. Platsen inhägnades med järnstaket mot öster och söder
och slaggstensmur mot väster.
Den första begravningen skedde i början
av februari 1909 med arbetaren Per Erik Eriksson, Östanbyn, 65 år.
År 1931 byggdes likkällare med
svepningsrum, som blev till stor hjälp för förvaring av de döda till
begravningsplatsen. Förut hade sista platsen i hemmet för den döde
varit någon lada eller uthus eller för egnahemsägaren vedboden till det
blev dags att flytta till kyrkogården.
|
Protokoll
fört vid sammanträde med
delägarna
i Överbyns Skifteslag i
Kyrkskolan
den 4 april 1931 kl. 4 e.m.
§ 1
Till ordförande valdes A. G. Andersson
och till sekreterare undertecknad.
-----
§ 6
Kyrkorådets hemställan att å
Överbyns allmänning väster om kyrkan kostnads- fritt få uppföra en
likkällare med svepningsrum bifölls av stämman och uppdrogs åt
kyrkvärdarna A. G. Andersson och L. O. Högman att i samråd med kyrko-
rådet eller dess representant närmare bestämma platsen för densamma.
Justerat
Dag som ovan
J.
O.
Jonsson
L. O. Högman
Karl
Abrahamsson
sekr.
Någon gång omkring första världskriget
skänkte bonden, bergsmannen och kyrkvärden på hemmanet nr 5 i Överbyn
H. P. Hansson eller byfolk emellan "Fjärsmans bo'on", en
likvagn till församlingen, en skapelse i svart och guld så den sista
färden blev rent av pampig. Skillnaden inför döden var större förr
än den blivit senare.
Innanför kyrkgrinden stod en katafalk,
på vilken kistan ställdes från likvagnen och sedan avgjorde platsen på
samhällsstegen, om färden skulle gå in i kyrkan eller om den skulle gå
direkt till graven för jordfästning. Undantag från denna regel var
stark kyla eller oväder. Detta fortsatte till mitten på 1920-talet under
Komminister Hugo Löwings tid, då alla tillerkändes rätten att
jordfästas inne i kyrkan.
Efter krematoriets i Sandviken tillkomst
förlades så småningom alla förberedelser för jordfästning där och
likkällaren är nu redskapsbod.
År 1970 omlades gamla kyrkogården, alla
dekorationer och inramningar plockades bort, hela kyrkogården besåddes
till gräsmatta och bevattning ordnades. Församlingen övertog skötseln
av kyrkogården, enskilda fick gravarna skötta mot avgift och skötseln
av misskötta gravar ingick i det allmänna underhållet. Det gamla
uthuset revs och ett nytt uppfördes innehållande bl.a. lunchrum och
toaletter.
År 1974 uppfördes ett kors utanför
norra kyrkogårdsstaketet på Högbo Bruks mar för helgmålsbön.
|
Ang. Högbo kyrka 200 år
En Gestrikländsk bergsman Elias Olof
Olofsson på Storbodarna nr 1 i Jäderfors har skrivit dagbok om
arbetet på gården, väderlek, händelser i byns och socknens dagliga liv
o.s.v.
Han var ofta i Högbo, då hans bror Olof
Olsson (1803-1872) var bonde på 3 s 14 i Östanbyn "Ollas".
Sålunda skriver han om ett av sina besök
i Högbo
"1839 sep. 8 var en
märkvärdig ära att se vid Högbo Capell, då den Nya Kyrkogården
invigdes som ingen nu för tiden (tidigare) hafver skådat".
Detta var den första kyrkogården i
Högbo. Utvidgning av denna följde år 1876.
|
|
|
|