BERGSMANSGÅRDAR OCH BERGSMANSSEDER I DET GAMLA HÖGBO
Av Sigfrid Björkström
|
Av många undrande upphittare
har stenyxorna blivit undanstoppade i gårdarnas uthusgömmor och
vedbodar, i andra fall har föremålen lämnats in till lärda män i
museerna. - En betydande stenålderskultur menar akademikerna och gläder
sig över bevisen härför. Vattenföringen i Jädraåns dalstråk har
varit fiskrik, och i fiskstimmens spår kom de tidigare kulturskapande
människorna med redskap av sten till högbodelen av dalgången, där
även spår av trevande odlingsförsök visar yttringar av mänskliga
försök till kulturell odling.
Kultursagan präntas fastare av spåren
efter en betydande järnålder i fiskarfolkets land, fyndskatter, som
efter årtusendens fortsatta handhavande av järnframställningskulturens
folk skriver världshistoria i vår mekaniska tidsålder. Från Årsunda
sprider sig fyndmarkerna efter åsen över Ginvad, Hedåsbadet, Seljansö,
Barrsätra, Järnumren, Landskap i Sandviken, Holmrödret, Prästbricken,
Västanbyn, Östanbyn, Högbo bruk, runt Öjaren och till Stabäck, för
att tona ut i smärre slagghopar omkring sjöar, tjärnar och myrmarker
på Ockelboskogen. Trevande vill den vetenskapliga forskningen förlägga
denna första smideshantering till århundraden närmast före och efter
tideräkningens början. Naturprodukter vid denna järnframställning var
ved från skogarna och limonitmalmer från sjöar och myrmarker.
Här, i sveasagans "Järnbäraland",
kallas dessa första fyndrester för "hedningshyttor". De från
äldre och yngre medeltiden härstammande fynden efter primitiv
järnhantering kallas osmundshyttor, som drivits för att utvinna järn ur
bergmalm, vittnade om det steget i utvecklingen, att man slapp undan det
besvärliga arbetet med sjö- och myrmalmsfiske för att mera lämpligt
och mera givande bryta malm i bergen.
Vid den nu pågående restaureringen av
Högbo Herrgård har man påträffat stora mängder av slagg i
grundläggningen. Frågan är, om all denna slagg kan ha tillkommit under
de ca 100 år som förflöt från anläggningen av Högbo bruks två
hammare till byggandet av herrgården. Någon hyttdrift med
tackjärnsblåsning på denna plats före Högbo bruks tillkomst är inte
känd, och slaggen skulle kunna härröra från primitiv järnhantering av
långt äldre datum, vilket också vissa tecken tyder på.
Vi känner till en fyndplats för
hedningsmide på brukets stallbacke och ett osmundsmide på åsremsan
mellan övre dammen och Sånkängen, där terrängen ger möjligheter för
tre à fyra meters vattenfall. Vid en hastig överblick över
bruksterrängen påträffades nedanför Nedre Hammaren, där Högboån
mynnar ut i Jädraån, ett betydande område där marken innehöll slagg
och kolrester. Ett större osmundsmide har mycket väl kunnat drivas på
denna plats, där drivkraft lätt kunde ha anskaffats genom en dammbyggnad
i Högboån för att hålla blästerverk och en eller ett par
vattensläggor i gång.
För vinnande av full visshet borde denna
plats och fyndplatsen vid övre dammen fullständigt undersökas.
Insamlingen av slagg från de primitiva smidesplatserna till
herrgårdsvarpet kunde Hans Hierta, som byggde herrgården och hade hand
om krigsfångar vid bruket, för vilka han behövde tillfällen för
motionsarbete, med lätthet ordna. Syllarna till byggnaden lades direkt
på slaggen, som genom porösheten gav ventilation för luftväxlingar.
Trävirket är härigenom fritt från all röta än i dag.
|
På sina "aflingegårdar"
(avlinge = släktled vid genom arbete förvärvat gods) hade bergmännen i
Högbo sina traditioner från hedenhös. I skatt genom tiderna har
gårdarna lämnat först hedningjärn och osmundjärn, sedermera
stångjärn till kronan. I ståndskatt för avlinge börd betalades
krigsgärd och slottshjälp med pengar. De äldsta handlingarna, som
hittills kommint fram, visar att bergsmanshammaren anlades i Högbo ström
1634. Bergsmanstitlarna är dock möjligen ännu äldre. Redan vid
1600-talets början sattes bergsmän från Högbo i nämnder vid allmänna
förrättningar i Ovansjö och Torsåkers socknar.
Tidigast räknades Högbo som en by. Vid
tilldelningen av smidesprivilegier och skattenummer skevs dessa från n: 1
i Överbyn i följd genom alla tre byarna till nr: 23 i Västanbyn. I
Adolf Fredriks "Geographia öfwer Sweriges Rijke",
skriven av assessor Eric Thuneld och tryckt 1762 heter det: "Högbo,
en By och marknadsplats i Ofwansjö 2 ½ mil ifrån Gefle stad, derest
årligen den 24 Augusti hålles Häst och Oxmarknad".
Uppdelningen i tre byar började med att
man i Högbo bruks bruksböcker skrev "Överhögbo, Österhögbo och
Västerhögbo". För det bekvämare uttalet skull slipades namnen om
till Övra byn, Östanbyn och Västanbyn. Namnet Överbyn har funnit sin
form först i vår egen tid. Fram till 1869, då byarna sammanslöts till
Högbo socken, skrevs som regel "Ovansjö socken med Högbo och
Järbo byar".
Redan tidigt belade staten det tillverkade
järnet med kontrabandstvång, vilket hölls under noggrann kontroll.
Övervakningen av och kontrollen vid smidesverksamheten lades under en
särskild jurisdiktion vid sidan om allmänna lagen med Kungl.
Bergscollegium som högsta myndighet. Smidesprivilegiernas innehavare
bildade vid sin verksamhet ett eget stånd med masugnsstaten och
hammarsmedsämbetet ansvariga för yrkesutövningen vid bergsmännens
gemensamt, efter storleken på vars och ens privilegierade smideslotter,
ägda hyttor och hamrar. Som regel bildades ett bergsmanslag kring varje
hytta, medan lagen kunde dela upp sig i flera lag vid hammarsmedjorna, som
alltid var flera till antalet.
Oftast landskapsvis sammanfördes dessa
bergsmanslag under ett Bergmästadöme direkt under Bergscollegium och
där hade vi "Gästriklands Bergmästardöme", till vilket
Högbo bergsmanslag hörde. Bergmästardömets övervakningsverksamhet
sköttes av en bergmästare, som under sig hade en bergsfogde och en
bergsgevaldiger. Det järn som tillverkades under denna organisation
fördes till statens järnvågar för materialkontroll och vägning innan
det släpptes ut på marknaderna. Järnvågarna i Gästriklands
Bergmästardöme låg en i Torsåker, en i Ovansjö och den tredje i
Gävle, vilken senare kontrollerade det järn, som gick till export på
utländerna.
|
Under bergmästaren satte
bergsmanslagen sina bergsting i nuvarande Ovansjö Sparbanks lokaler vid
Ovansjö kyrka, som samtidigt var expeditionslokaler för
Bergmästardömets angelägenheter. Som bisittare satt bergsmanslagens
vada bergstingsfullmäktige. Bergmästaren ledde tingsförhandlingarna och
bilade ärendena, medan bergsfogden och bergsgevaldigern biträdde med
utredningar och upplysningar.
Tingen överlade och bedömde om tillgång
på vattenkraft, malmens beskaffenhet, kontrollerade dugligheten hos
personalen vid masugnsstaten och hammarsmedsämbetet, bekräftade
mästarbreven för nyutbildade mästersmeder, hälftenmästare,
mästersvenner, masmästare, hyttdrängar, uppsättare, vaktare, kolare,
ortstigare och hela raden av befattningstagare vid järnproduktionen.
Specialister, såsom bälgmakare att sörja för blåsverkens gång vid
hyttor och hamrar, hörde även till bergstingens angelägenheter att
sköta.
Det omedelbara arbetsledaransvaret sörjde
bergsmännen själva för genom att från egna led tillsätta
smedjefogdar, hyttfogdar och gruvfogdar, som fick svara för sina
åtgärder inför de allmänna smedje- och hyttestämmorna. Hyttestadgan
och smedjestadgan, två handskrivna folianter med paragrafer,
bötesbestämmelse och allmänt gällande lagar för ordningen inom
bergsmanslagen och föreskrifter för arbetenas bedrivande, låg som
rättesnöre för hela verksamheten, och tröste den som bröt mot dessa.
Innehållet var omutligt fordrande
beträffande kunnande och skicklighet vid arbetet. Behandlade någon smed
järnmaterialet fel, smidde "varg" eller brände hetan, var han
förpliktad att betala till den bergsman, åt vilken han smidde,
marknadspriset för det odugliga järnet och avlägsna stämplarna. Sedan
fick han försöka få ut vad han kunde få genom att sälja järnet som
husbehovsjärn inom landet. En och annan gång avsattes en masmästare
för att han blåst fel vid hyttans gång. Risken vid sådana missöden
var dock icke katastrofal för den felande därigenom att lönerna för
arbetet var så stora att smederna kunde ta sitt ansvar och klara av det
när olyckan var framme.
|
I en av bergsmansgårdarna i
Torsåker fanns i början av 1800-talet en stångjärnskalkyl som visade
att vinsten vid gårdens smide givit 116 % på omkostnaden vid arbetet.
Bergsmansgårdarna bar sig och gick från fäderna till sönerna släktled
efter släktled. Kunde bara en i barnkullarna ta bergsmansyrket, vanns de
bästa möjligheter för syskonen att finna utkomst vid smidesarbetet.
Smederna var mycket högt avlönade. De lånade gladeligen pengar till
bergsmännen om sådant tarvades. Inte heller de övriga
befattningstagarna vid bergsbruket hade några svårigheter att sörja
för sina behov.
För det sociala ansvaret sörjde
bergsmansståndet på ett föredömligt sätt. En kassa för
hammarsmedsämbetet och en kassa för masugnsstaten underhölls med anslag
för varje igång varande härd och för varje skeppund tackjärn
masugnsblåsningarna avkastade. Alla böter som inflöt för
överträdelser mot smides- och hyttestadgarna och alla pengar som inflöt
genom lösenpengar för erhållna mästarbrev lades till dessa kassor, som
även drev lånerörelse mot 6 % ränta. Omslutningen kunde en del år
komma upp i tiotusentals riksdaler.
Kassorna trädde i verksamhet vid
olycksfall, sjukdom, ålderdomssvag- het, änkors och oförsörjda barns
underhåll samt till uppmuntringspengar åt lärlingar, som kämpade för
att vinna insikter och färdigheter för sina kommande uppgifter i
hyttorna och hamrarna. från 1762 till 1850 har 86 smeder vid Högbo bruk
i olika sammanhang uppburit utbetalningar ur denna personalvårdskassa och
år 1776 betalade friherrinnan Cederström på Högbo bruk böter till
kassan för förseelse mot smedjestadgans bestämmelser.
|
För barnaundervisningen
sörjde bergsmansgårdarna i Högbo genom att anlita informatorer, som i
hemmen lärde ungarna läsa i bok, räkna och skriva sina namn. Mera
försigkomna småttingar fick utbilda sig vidare genom att de fick
pappersark för självstudier, och vi hittar än i dag fiktiva
hammarlikvidationer efter barnens studieiver. Man lade ned mycken möda
för trivseln och underhållningen i bygdens folkliv, anställde socken-
spelmän att utöva musik vid kyrkogång, bröllop, i byarnas lekstugor
och vid de allmänna folkfesterna såsom slånveckan, Mickelsmäss,
Ersmäss, Larsmäss, Persmäss, Olsmäss, Brittmäss och Andersmäss,
under mark- nadsdagarna och vid de stora helgerna. Spelmännen stod i
bergsmans- lagens stångjärnskalkyler för sina arvoden tillsammans med
prästen, klockaren och spögubben. Man säger att folket under denna tid
aldrig fick semester, men ... men ... men ...
Särskilda sedvänjor utvecklades till
bindande traditioner. Friade en bergsmansson till en bergsmansdotter,
talade de unga om för föräldrarna, att de själva var överens, och då
bestämdes det att pojken skulle flytta till flickans hem och göra
drängtjänst där under ett år, för att flickans fader riktigt skulle
kunna utröna vad den blivande mågen dugde till. Detta kallades att
"tjäna på måg". Vid lysningen för bröllopet brukades från
predikstolen ståndstitlarna "Högachtad, välförståndige
bergsmanssonen" och "högwälborna, dygdädla
bergsmansdottern". Det förekommer i Gästrikland inga historier om
dramatiska bröllop i stil med "Värmlän- ningarna" eller
"Hälsingar", och detta beror kanske på att oklarheter,
missförstånd och pyrande groll klarades ut under mågtjänståren. När
bröllopen glammade var det frid och fröjd och spelmännen drog vid
festligheten upp inte mindre än 16 rituella låtar, som enligt tradition
och oskriven lag måste spelas innan bröllopet var godkänt. Giftermålen
gjordes på detta sätt till veckolånga brakfester i bygdens folkliv och
var samtalsämne under åratal.
Bergsmansgårdarna i Högbo var små i
förhållande till bergsmansgårdarna i Bergmästardömets hjärtbygder.
"I detta landet är sädesplanteringen ringa", säger Adolph
Fredriks Geographia om Gästrikland, "men där är en vacker
Bergslag, sköna Bruk, ansenliga skogar, fiskrika strömmar och sjöar och
många malmstreck". De gamla bouppteckningarna visar, att det ingen
nöd fanns för folket. den öppna åkerjorden till flera gårdar var inte
mer än tre tunnland stor, men ängarna var större, för bärgning av
strå- foder till färdvägshö och krubbfyllnad för hästarna och oxarna
i de stora stallen för befraktningsbestyren vid bergsbruket.
Gav jorden i övrigt föda till ett par
kor, några getter eller får för gård- arnas självhushåll, var
försörjningen klarad. Skogarna var stora, upp till 1.200 tunnland vid
några gårdar, vilket behövdes för kolbehoven vid smidet. Det var på
smidet, nämligen, som bergsmanslaget i Högbo existerade. Man körde till
Gävle med järnet för att få det godkänt och invägt på Järnvågen,
där bergsmännen fick våglappar, goda som reda pengar. Med vågsedlarna
gick de till grosshandelshusen och fick där för sedlarna deras värde i
spannmål, brödsäd, malt, ärter, salt, torrfisk, strömming, sill,
fläsk, kött, kolonialvaror, textilier till dräkter och allt vad man
behövde hemma vid gården i bakfororna från Staden.
Översteg järnleveransernas värde
kostnaden för livsförnödenheterna tog man emot silverpjäser, i vilka
förmögenhetsvärdena bevarades innan bankerna för insättning av pengar
fanns. Hemma i gårdarna förvarades endast små belopp i pengar. Sålunda
blev bergsmansgårdarna i Högbo välförsedda.
Effektiviteten i deras smidesutövning är
dock svår att förstå. De förfogade över kol från egna skogar och en
stångjärnshammare, men malmtillgången på orten var ringa och
bergsmännen i Högbo fick sitt tackjärn från Gavelhyttans masugn eller
tillfälligtvis också från Valbo masugn, Forsbacka och Norrberg.
|
På dessa betingelser är det
mycket förvånande att välståndet på "Högbo Aflinge hemman"
varit så stor. Medan "Dunders" stod i bara 100 riks- dalers
värdering vid bouppteckningarna, hade gården omslutningar på 3.119
riksdaler. Efter att vid arvskiftena tillgångarna skiftats i lika lotter
till flickorna och pojkarna, vilket gick lagen emot med dennas
bestämmelser för systerlotter och brorslotter dubbelt så stora som
systrarnas, tog avgående bergsgevaldigern Eric Dunder i undantagsförmån
en travare på stallet med seldon, "Schais" och kyrksläde,
gårdens silverpjäser, bostad och livsförnödenheter i överkant jämte
sin välförsedda garderob. Detta välstånd gavs genom de kungliga
privilegier, som ställde bergsmännen med förmåner över standard för
gemene man. De tillhörde den i vår svenska historia nu helt glömda
lågadeln. Gefle Rådstuga hade endast begränsad laglig rätt att
tilltala dessa män, och de skedde, att bergs- mannen på Åsmundshyttan
nr 4 satte länsman i bysättningshäkte.
För den kulturella utvecklingen i det
långa loppet var emellertid den förträffliga, hårt kontrollerade
bergsbruksordningen hindrande. Den ledde till "Kungl.
tågordning" av värsta sort. Hytte- och smedjestadgorna höll alla
strävanden att söka nya framkomstmöjligheter och förbättringar vid
järnframställningsmetoderna tillbaka. Särskilt de högre instanserna
inom verksamheten ställde sig oförstående inför nya försök och
uppslag. De är betecknande att Gästriklands bergmästardöme vid mitten
av 1600-talet avvisade vallonmetoden, när denna under sin expansion i
vårt land nådde upp till Dalälven.
Först på 1800-talet, så dags, när
bessemerkonvertrarna i Sandviken börjat dåna, gjordes mera allvarliga
försök att slopa den gamla smidesordningen och gå in för smidigare
förfaringssätt vid hanter- ingen. De första järnbruksmännen som kom i
gång med sina verk mellan bergsmanslagens gamla anläggningar måste
faktiskt finna sig att räkna med att betala böter för överträdelser
mot förordningarna vid försöken att experimentera med sina idéer utan
att först utlämna uppslagen till diskussion och beslut vid de allmänna
smedje- och hyttestämmorna, innan bergstingen avgjorde för eller emot.
Genom många generationers trygga lunk i
samma spår var bergsmännen absolut säkra på att deras beprövade
hantering inte behövde nydanas, medan de mera ambitiösa fria
företagarna ville prova sina nya idéer och för egen räkning draga
nyttan om man lyckades. Bergsmännen menade därvid att alla skulle vara
med om att draga nyttan av möjliga framgångar.
|
|
|
|
|
|
|
|