Ur sjöfartens och
skeppsbyggeriets historia
Norstedts filmbilder
Texten har utarbetats av amanuensen vid Sjöhistoriska museet, fil.kand.
Anders Lindahl.
|
|
|
 |
|
 |
1. Så långt tillbaka i tiden som man i vårt land kan spåra mänskligt liv, så
långt kan man också finna spår av båtar eller primitiva farkoster. Den
enklast tänkbara farkosten torde ha varit en trädstam eller flera, till en
flotta sammanfogade sådana. Ett stort steg i utvecklingen åskådliggöres av
denna bild av stenåldersmannens farkost, en trädstam som urholkats med hjälp
av eld och stenyxor. Denna enkla båttyp "ekstocken", har levat kvar långt
fram i sen tid i våra insjöar sida vid sida med mera utvecklade båtformer.
|
 |
2. På många ställen i vårt land, framför allt i Bohuslän, finner man här och
var på berghällar inristade figurer som föreställa skepp och båtar. Här
visas en bild av en sådan hällristningsbåt. Det är det s.k.
Brandskogsskeppet i Boglösa s:n i Uppland. Skeppsristningarna synas
visserligen ha haft övervägande religiös innebörd, men de lämna också goda
upplysningar om bronsåldersbåtarnas beskaffenhet. Denna båt framdrives med
paddelåror - segel kände man ännu ej till. Den kraftiga uppsvängda förstäven
får ofta formen av ett drakhuvud, under det att akterstäven blir drakens
stjärt. Brandskogsskeppet har kölen utdragen till en rammliknande
konstruktion. Ett märkligt fynd, den s.k. Hjortspringbåten från den danska
ön Als belyser i detalj, huru hällristningarnas båtar sågo ut. Denna båt är
liksom alla förhistoriska båtar "klinkbyggd", d.v.s. de bräder som ligga
ytterst och bilda båtens skrov, "borden", delvis täcka varandra, ungefär som
tegelpannorna på ett tak. Klinkbygge är ett byggnadssätt som är rent
nordiskt till sitt ursprung och det lever ännu kvar i våra allmogebåtar. När
borden möta varandra kant i kant, säges fartyget vara "kravellbyggt". Genom
detta senare byggnadssätt kunde fartygen göras större och kraftigare.
|
 |
3. Vikingarna voro icke endast djärva och duktiga krigare; de voro även sin
tids skickligaste sjömän. I sina små farkoster trotsade de både Östersjöns
och Nordsjöns stormar och de kunde dessutom konsten att med primitiva
hjälpmedel navigera till långt bort belägna kuster. Vikingaskeppens
drakprydda stävar skuro Medelhavets vågor, och sagorna berätta t.o.m. att en
viking långt före Columbus skulle ha överfarit Atlanten och landstigit på
Nordamerikas kust. Genom en rad ståtliga fornfynd ha vi möjlighet att få en
ingående kännedom om farkoster under vikingatiden. De mest kända av dessa
fynd äro de två skepp, som efter fyndplatserna benämnas Gokstads- och
Osebergsskeppen. Dessa c:a 1000 år gamla, norska båtar ha konserverats och
finnas nu utställda i ett museum vid Oslo.
Vikingaskeppen hade ett enda stort segel fäst på en "rå", som var angjord
till en mast i farkostens mitt. Fartygen voro långa och smala samt
klinkbyggda. I aktern hade den man som styrde båten sin plats med en stor
styråra hängande ut över kanten, "relingen", till höger om sig. Än i dag
kallas denna sida på ett fartyg för "styrbordssidan" under det att den
motsatta benämnes "babordssidan". Vikingaskeppen voro väl lämpade för sina
uppgifter, som just icke voro av fredligaste slag, snabba och
lättmanövererade som de voro. Det fanns emellertid också klumpigare och mera
"lastdryga" båtar vid sidan av de krigiska drakskeppen.
|
 |
4. Under medeltiden kom sjöfarten i Östersjön att blomstra på dittills okänt
sätt. Det var det mäktiga förbundet av nordtyska städer, Hansan, som drev
handel i detta område och det var först efter svåra strider som de övriga
länderna kring Östersjön kunde göra sig fria från hanseaternas övervälde.
Denna bild från ett altarskåp i Värmdö kyrka i Uppland visar, huru
farkosterna i Östersjön togo sig ut under 1400-talet. Bilden återger en
typisk s.k. "hansakogge", ett tremastat fartyg med råsegel och med ett
bukigt och lastdrygt skrov. Proportionerna mellan själva fartyget och
besättningen äro visserlige missvisande, men de olika detaljerna äro dock
tydliga och upplysande.
Förhållandena i de nordliga farvattnen voro fortfarande ofta krigiska och
besättningarna voro därför rustade att möta angrepp från olika håll inte
minst från sjörövare, som icke hade något emot att kapa fartygen och lägga
sig till med deras laster. Fartygen hade i för och akter höga, tornliknande
uppbyggnader eller kastell, där under strid bågskyttarna hade sin plats och
från vilka de kunde låta skurar av pilar regna ned på det fientliga
fartygets däck. I masterna funnos korgar, "mastkorgar", vilka också utgjorde
lämpliga platser för beskjutning av en fiende.
|
 |
5. Även denna bild visar hansakoggar. Bilden är hämtad från en målning i
Marienkirche i Lübeck.
|
 |
6. "Flöjten" var ett vanligt handelsfartyg under 1600-talet. Dess
mest typiska kännemärke var den rundade aktern. Bilden visar en kopia av en
samtida modell, som finnes i ett museum i Amsterdam.
|
 |
7. I Sjöhistoriska museet i Stockholm finnes denna modell av ett krigsfartyg
från 1600-talets mitt. Modellen, som är synnerligen väl utförd, är märklig
därigenom, att den är byggd ungefär samtidigt som fartyget och den ger
därför ett mycket gott begrepp om hur detta var beskaffat. Fartyget hette
Amaranth och förde sammanlagt 50 st. kanoner. Under krig har det i
alla tider varit av vikt för de krigförande att försöka skaffa sig kontroll
över handelsvägarna till sjöss. Det har därvid gällt för de neutrala att
söka värja sig mot övervåld från de krigförandes sida, liksom det gällt för
dessa att skydda sina egna handelsfartyg. Handelsfartygen har man sökt
bereda skydd genom att låta dem åtföljas av krigsfartyg. Detta förfarande
kallas "konvojering" och redan på 1650-talet utkom i vårt land en
förordning, som bestämde om inrättandet av konvojer. Det var drottning
Kristina s.k. konvojplakat av år 1653. En av de allra första konvojerna
genomfördes av Amaranth, som på 1670-talet ledsagade några svenska
handelsfartyg på en resa i Engelska kanalen.
|
 |
8. Under 1700-talet utvecklades en livlig handel med de rika länderna i
Asien och på svenska kölar fördes mängder av sällsynta varor från Indien och
Kina till vårt eget land. För bedrivandet av denna handel inrättades
Ostindiska kompaniet, som utsände en mängd fartyg till dessa fjärran
farvatten. Bilden visar en modell av en "ostindiefarare", som hette
Lovisa Ulrika.
|
 |
9. En modell av ett mindre handelsfartyg, en "snaubrigg", Gustaf Adolf,
byggd 1783.
|
 |
10. Denna bild återger en modell av ett stort örlogsskepp från 1700-talet,
linjeskeppet Göta Lejon om 74 kanoner.
|
 |
11. Skeppsbyggeriet undergick i vårt land vid 1700-talets slut något, som
skulle kunna betecknas som en revolution. En framstående skeppsbyggare,
Fredrik Henrik af Chapman, verkade då vid de svenska örlogsvarven. Genom
hans insats höjdes skeppsbyggnadskonsten, vilken tidigare mest, som någon
sagt, "berott på handlag och vana" upp till ett vetenskapligt plan. Hans
noggranna beräkningar och vetenskapliga försök kommo främst örlogsfartygen
till godo, men även handelsfartygen ägnade han intresse, vilket ledde till
betydande förbättringar av dessa. Vår bild visar ett av Chapman konstruerat
krigsfartyg, avsett för operationer i den finska skärgården.
|
 |
12. Detta är en interiör av Gustav III:s kajuta på den kungliga skonerten
Amphion. Från denna kajuta ledde konungen sommaren 1790 kriget mot
Ryssland och i den hölls det krigsråd, som föregick vår största sjöseger,
slaget vid Svensksund den 9 juli 1790, då den ryska skärgårdsflottan blev i
grund slagen. Kajutan har bevarats till våra dagar och finnes nu uppställd i
Sjöhistoriska museet i Stockholm, där den utgör en av de största
sevärdheterna.
|
 |
13. Vår sjöfart betjänade sig under större delen av 1800-talet huvudsakligen
av segelfartyg. Vi skola nu visa några bilder av segelfartyg från detta
århundrade och samtidigt lära känna några av de många olika typer, som
förekommo. De viktigaste av dessa äro: Fullriggare, barkskepp,
brigg samt skonertskepp och skonare. Denna bild
visar det fullriggade skeppet Vinga av Göteborg. Kännetecknande för
ett fullriggat fartyg är att det har råsegel på alla masterna. Dessa
äro vanligen och minst tre till antalet och benämnas från för till akter:
Fockmast, stormast och kryssmast.
|
 |
14. Barkskeppet har minst tre master. Den aktersta av dessa kallas
mesanmast. På fock- och stormast föras råsegel under det att mesanmasten har
ett snedsegel, kallat mesan. Bilden visar 3-mastbarken Lenita av
Bergkvara, byggd 1894.
|
 |
15. Briggen är ett mindre, 2-mastat fartyg med råsegel på fockmasten
samt råsegel och ett stort antal snedsegel på stormasten. Briggen Gerda
av Pataholm finnes ännu kvar. Den ligger i Gävle, där den bevarats som ett
minne av vår segelflotta från 1800-talet. Gerda byggdes i Gävle år
1869.
|
 |
16. Denna vackra bild visar skonertskeppet Rolf "med alla
klutar satta". Fartyget har som synes råsegel på fockmasten men snedsegel på
de båda övriga.
|
 |
17. Skonaren är ett av de vanligaste småfartygen utefter våra kuster.
Den har vanligen två eller tre master med snedsegel.
|
 |
18. En fiskebåt från västkusten.
|
 |
19. Segelfartygen byggdes på skeppsvarv, som funnos litet varstans utefter
kusterna. Viktigt var att fartygets botten hölls ren. För att hindra att
vattenväxter o.d. fastnade på denna brukade man "förhyda" skrovet under
vattenlinjen med koppar. Trots detta blev man då och då tvungen att skrapa
bottnen ren, så att seglingsförmågan icke nedsattes. Bilden visar hur en
skonare undergår "kölhalning".
|
 |
20. Manskapet bodde ombord i "skansen", som är belägen i fartygets främre
del. Befälet hade sin bostad i kajutan akterut. Denna skansinteriör finnes
bevarad i Sjöhistoriska museet. I den har ursprungligen besättningen på ett
skonertskepp haft sin bostad.
|
 |
21. Befälhavaren på ett fartyg har sin plats på "bryggan". Denna bild visar
befälet på ett skolskepp samlat på denna. I mitten synes "nakterhuset", i
vilket kompassen är inbyggd.
|
 |
22. Besättningen på ett segelfartyg under arbete i riggen.
|
 |
23. Under de långa resorna, då sjömännen oftast fingo ligga till sjöss i
veckor och månader hälsades varje tillfälle till omväxling med glädje. Tiden
fördrevs på många olika sätt och ett säkerligen angenämt avbrott var
"linjedoppet", som tillhör en av sjöfolkets gamla sedvänjor. När fartyget
"passerade linjen", d.v.s. ekvatorn, steg havets gud, Neptunus, ombord med
ett stort följe för att högtidligen giva de besättningsmän, som för första
gången passerade linjen, dopet. Offren blevo rakade, klippta och badade
och utsattes ibland för ganska hårdhänt behandling. Den som genomgått
ceremonien hade emellertid tillfredsställelsen att kunna betrakta sig som en
vittberest sjöman. Bilden visar de agerande vid en linjepassage ombord på
ett svenskt krigsfartyg, korvetten Saga, år 1888.
|
 |
24. Ångans införande som drivkraft för fartyg fick på alla sjöfartens
områden de största verkningar. År 1816 gjorde den till Sverige inflyttade
engelsmannen Samuel Owen sina första försök med sin ångbåt. Denna båt,
The Witch of Stockholm var propellerdriven men försöken med den blevo
inte så särskilt lyckade och de ångbåtar som sedan byggdes av Owen
konstruerades efter andra linjer. Propellern byttes ut mot ett par stora
skovelhjul, som placerades midskepps på var sin sida om fartyget och vilka
drevo detsamma framåt.
Hjulångarna voro sedan under ett par årtionden allenahärskande bland
ångfartygen. Bilden visar en sådan båt. Det är hjulångfartyget Norrland,
byggd 1837 på Kolboda varv, vilket var det första ångfartyget i reguljär
trafik mellan Stockholm och Sundsvall. Stockholm var centrum för den
tidigaste ångtrafiken, och där funnos även de första varven på vilka
ångbåtar byggdes, bland dem Owens verkstad samt Bergsunds Mekaniska
Verkstad. Även Motala Verkstad började tidigt bygga ångbåtar.
De första förbindelserna för reguljär ångbåtstrafik gällde Stockholm
närliggande orter, såsom Arboga, Strängnäs, Uppsala och Norrköping.
Trafiknätet utvidgades emellertid snabbt och snart funnos förbindelser med
norrlandshamnarna, Finland och Tyskland.
|
 |
25. Denna bild visar en liten kustångare av den typ, som i våra dagar
uppehåller trafiken utefter de svenska kusterna. Båten heter Harry
och byggdes år 1883.
|
 |
26. Motala Express är den största passagerarångaren i Vättern och det
är även en mycket vacker båt, byggd 1895 i Jönköping. Den är för lång för
att kunna passera Göta kanals slussar vilket gjort att den fått tillnamnet
"Vätterns fånge".
|
 |
27. En medelstor lastångare. [enligt bilden heter fartyget Kronprinsessan
Victoria, min anm.]
|
 |
28. Denna bild återger en malmbåt med kranar för lastning och lossning av
järnmalm jämte trä och cellulosa, en av våra största exportartiklar, för
vilka en stor del av det svenska tonnaget är taget i bruk.
|
 |
29. Dieselmotorn håller nu på att tränga ut ångan. Bilden visar det år 1935
i Göteborg byggda motorfartyget Nordstjernan, en vacker exponent för
svensk varvsindustris förmåga.
|
 |
30. Vår handelsflottas stolthet äro de stora amerikabåtarna. Här är
motorfartyget Kungsholm, då det år 1934 gästade Stockholm.
|
 |
31. Isen tillhör en av de svårigheter vår sjöfart har att kämpa mot. Att den
inte är att leka med visar denna bild, som återger stockholmsångaren
Vineta, vilken skruvades sönder av isen och sjönk i den åländska
skärgården. Bilden är tagen just som fartyget med aktern före går till
botten.
|
 |
32. Med hjälp av isbrytare hållas vissa farleder öppna året runt och
isbrytarens kraftiga stäv, massiva skrov och starka maskineri ha befriat
månget infruset fartyg ur isens bistra famntag. Bilden visar statsisbrytaren
Ymer.
|
 |
33. Dessa båda kustbåtar, motorfartygen Wormo och Warun äro
byggda år 1935. De äro konstruerade för gång i is och försedda med
"isbrytarstäv".
|
 |
34. Det hårda och sotiga arbete som är maskinfolkets lott ombord på
ångfartygen har på motorfartygen inte någon motsvarighet. Att sköta
dieselmaskineriet på ett modernt motorfartyg är en relativt renlig
sysselsättning. Vår bild visar 1:a och 2:a maskinisterna samt en motorman i
maskinrummet på motorfartyget Scania av Stockholm, byggnadsår 1920.
|
 |
35. Lucka och lastrum på ett lastfartyg. Det är stora mängder av gods, som
rymmes i ett modernt lastfartygs skrov. På bilden synes även ett "spel" för
den vinsch, som för godset upp ur eller ned i rummet.
|
 |
36. "Bryggan" på ett stort och modernt fartyg har en massa sinnrika, för
navigeringen nödvändiga instrument. Detta är den inbyggda och väl ombonade
manöverplatsen på en svensk amerikaångare. I förgrunden synes ratten och
nakterhuset och längre bort ett par maskintelegrafer med vilka meddelanden
befordras till fartygets maskinrum.
|
 |
37. Åtskilliga av de fartyg, som gå i fraktfart till långt bort belägna
hamnar, ha möjlighet att förutom last medföra ett mindre antal passagerare.
Här en interiör av salongen på en "fruktbåt".
|
 |
38. Här följa nu några bilder från ett av våra största skeppsvarv,
Götaverken i Göteborg. - I den stora flytdockan har ett norskt "valkokeri"
tagits in för reparation eller översyn.
|
 |
39. Mannen som är sysselsatt med svetsningsarbete invid propelleraxeln på
detta fartyg bidrager till att bilda en uppfattning om de väldiga
dimensioner man har att göra med här det gäller ett fartygsbygge.
Svetsningstekniken är f.ö. något som har undergått en storartad utveckling i
samband med fartygsbyggnader. Genom att svetsa ihop plåtarna i skrovet i
stället för att nita samman dem kan man göra skrovet lättare. Alla de nitar
som åtgå för ett fartyg väga nämligen åtskilliga ton.
|
 |
40. "Stapelavlöpningen" är ett högtidligt ögonblick i ett fartygs historia.
Skrovet är då färdigt och skall sjösättas, och fartyget erhåller vid detta
tillfälle det namn, som det kommer att bära. Bilden visar sjösättningen av
ett stort linjemotorfartyg på Götaverken.
|
 |
41. Men fartyget är ingalunda färdigt i och med att det sjösatts.
Uppbyggnaden av däckshusen, riggningsarbeten, målning och tusen och en andra
detaljer återstå. Här en bild från Götaverkens utrustningskaj, där dessa
arbeten utföras.
|
 |
42. Tidigare har nämnts den betydelse som sjöförbindelserna haft för vårt
land. Det moderna kriget har mer och mer kommit att bliva ett handelskrig
och kampen om färdvägarna till sjöss har blivit en av de krigförandes allra
viktigaste uppgifter. Ett lands handelsflotta har därför under krigstid
behov även av en stark örlogsflotta. Det kan därför vara lämpligt att
avsluta denna bildserie med några avbildningar av svenska krigsfartyg.
Flottans ryggrad är pansarskeppen, beväpnade med grova kanoner och skyddade
genom kraftig bepansring. Bilden visar pansarskeppet Drottning Victoria.
|
 |
43. Undervattensbåten är det moderna sjökrigets mest effektiva hot mot
sjöförbindelserna. Dess beväpning utgöres först och främst av torpeder
vilkas kraftiga sprängladdning förmår att sända även de största
handelsfartyg till havets botten. Den svenska undervattensbåten Draken
synes här under gång i övervattensläge.
|
 |
44. Jagaren är havets vinthund. Dess uppgift är att snabbt och överraskande
få in en torpedträff på fienden, att fälla sjunkbomber mot u-båtar eller
låta sitt lätta artilleri spela mot fientliga fartyg. Hastigheten uppgår
till omkring 40 knop, vilket innebär att dess högsta fart närmar sig ett
snälltågs. Bilden visar jagaren Malmö under forcering.
|
De fartygsmodeller, som här återgivits tillhöra Sjöhistoriska museet i
Stockholm. Museet är öppet alla dagar och skolklasser erhålla inträde mot
reducerad avgift. |
|
|
Bildmaterialet till denna serie har erhållits från Sjöhistoriska museet i
Stockholm samt från AB Götaverken i Göteborg.
P. A. Norstedt & Söner (efter 1939)
|
|
|