JAG OCH
MIN BIL
HAR JAG RÅD ATT KÖRA EGEN BIL?
Av Ingenjör Gustaf L-M-Ericsson
|
Källa: "Bilen i Sverige, dess drift,
service och underhåll 50 år, Uppsala 1947"
|
|
Frågan gäller om jag skall
skaffa mig bil eller ej. De flesta som umgås med dessa tankar reflektera
säkert ej över vad det egentligen innebär att äga en bil. Visst är det
tjusigt att kunna köra omkring i eget fordon, men alltid finnes det
också nackdelar med innehavet av en egen kärra. Jag tänker ej på de som
bo ute på landet, eller de, vilka ha råd att hålla sig med förare, som
pysslar om bilen, kör fram den till porten och ställer in den i garaget
där den får en minutiös skötsel, utan jag tänker på oss andra som äro
hänvisade att själva köra och sköta bilen i en storstad. |
|
Det är ej tu tal om att man
vinner tid vid förflyttningar i egen bil, men man förlorar också mycken
tid på skötsel, omtanke och under de besvär som förorsakas genom
oförutsedda händelser av olika slag. Är jag stadsbo är detta synnerligen
märkbart. Mitt hyrda garage ligger kanske långt ifrån bostaden. Det blir
alltså tidsödande promenader både dit och hem, kanske i rusk och oväder.
Och så är det parkeringsfrågan i staden, som vållar besvärligheter.
Kanske får jag ränna omkring och söka parkeringsmöjlighet och finna den
långt från den plats dit jag egentligen ville komma. Jag vet att många
bilägare på grund härav hellre taga en taxi för att snabbt kunna uträtta
ett viktigt ärende. |
|
Men bilköpet hägrar, även om
avbetalningssystemet är en av orsakerna till att bilen är relativt
dyrbar i inköp. Det blir tjusigt att med familjen i kärran göra en
längre söndagsutflykt även om middagen på Stadshotellet blir dyrare än
beräknat. |
|
Vi måste ha en bil! Vi
få knapra in på något annat. Det finns ju en plats i Lyxgaraget och dit
går jag ju ledigt på en kvart. Jag hyr platsen och köper bilen. |
|
Det blev krångligt att komma
ut och in i garaget, men vad gör väl det. Det var huggarn vad tvättning
och smörjning var dyr, men man kan ju inte köra omkring med en smutsig
kärra. Det börjar bli ruskigt att föra bilkontot. Omkostnadskontot har
börjat stiga oroväckande och jag börjar undra över vad det egentligen
kostar att köra bil. I morgon skall bilförsäljaren ha en hacka igen. Hur
mycket är det kvar på avbetalningen? |
|
Jag måste bestämt ta mig en
funderare över vad varje körd mil egentligen kostar mig. Hur går det nu
till? Jag frågar en gammal erfaren bilist som giver mig följande
utläggning. |
|
Kostnaderna för körning med
bil kunna vara vitt skilda även för exakt lika fordon, ty bilens
injustering, förarens sätt att köra, bilens skötsel m.m. spelar en
avgörande roll. Under en bils första arbetstid äro bränsle, smörj- och
reparationskostnaderna dessutom mindre än senare. Det är därför en
omöjlighet att kalkylera den exakta körkostnaden utan kännedom om de
verkliga värden, som ingå i kalkylen. Jag skall giva dig ett exempel på
de faktorer, som böra ligga till grund för din bedömning av
körkostnaderna. |
|
Först skall du beräkna den
årliga amorteringen och medelräntan per år. Om du tänker dig att
bilen i nyinköp kostar, låt oss säga, 6 000 kronor och beräknas kunna
tjäna dig i t. ex. 7 år, blir amorteringen 857 kronor per år och
medelräntan per år efter 5 % blir jämt 150 kronor. Du förstår väl att du
tar då räntan på halva kapitalet eller på 3 000 kronor. Nu finner du att
amortering och ränta per år utgör 1 007 kronor. Skatten är
ungefär 120 kronor.
Försäkringen utgör kanske 320 kronor och Garagehyran rör sig väl
om 250 kronor.
Nu har du fått ihop de årliga fasta kostnaderna som
tillsammans utgör omkring 1 700 kronor.
|
|
Som du förstår er det ej slut
med detta. Nu kommer utgifterna för själva körningen och då har du först
att tänka på bensinen. Säg att bilen i verkligheten drar 1,5
liter per mil och varan kostar 38 öre l litern så blir det 57 öre per
mil. Erfarenheten har visat att smörjningskostnaden utgör
ungefär 20% av bränslekostnaden och är alltså 11 öre per mil.
Det är enligt gammal regel samma förhållande med gummislitaget
som blir 11 öre per mil.
Reparationskostnaderna under bilens livslängd utgör också en
20 % av bränslekostnaden och blir alltså även 11 öre per mil.
Till slut har du tvätt och putsning, som om du vill sköta
bilen exemplariskt också utgör 11 öre per mil.
Dina löpande utgifter per mil blir då, som du ser, cirka 1
krona i det här exemplet.
|
|
Nu gäller det för dig att
fastställa antalet körda mil per år och skall jag lämna dig två exempel,
för att du ska finna, att det blir billigare per mil om du kör mycket.
Kör du t. ex. 1 700 mil per år, vilket är ganska troligt, uppgår
de årliga fasta kostnaderna till 1 krona per mil. Till
detta lägger du de löpande utgifterna som också var 1 krona
per mil. Genom en enkel addition finner du då att varje körd mil kostar
dig 2 kronor. Kör du t. ex. 3 400 mil per år blir alltså
kostnaden för körd mil 1 krona och 50 öre.
|
|
Nu kan ju hända att just de
här exemplen ej passa in på din bil och din körning, men sätt då in dina
rätta värden och bygg upp din kalkyl på samma sätt som jag nu har gjort,
så finner du svaret på frågan: Har jag råd att köra egen bil? |
|
|
|
|